Kursu
Darbs
kursi@progmeistars.lv |
#41 2012. gada 11. oktobris ® Pulkveža
Brieža 6-1, tel. 26428902, 67336035, www.progmeistars.lv |
Iestāšanās
kursos.
Bez
pārrunām pieņemam: skolēnus, sākot ar 5.
klasi lietišķā nodaļā; uz programmēšanas
sākumnodaļu un programmēšanas
pamatnodaļu - kursantus, kuri ir ieguvuši pasniedzēju
rekomendācijas, olimpiāžu laureātus un skolēnus ar
labām sekmēm matemātikā (ir jāuzrāda
administrācijai diploms vai liecība) .
Pārējie
skolēni tiek pieņemti vai pēc pārrunām vai
pēc iepazīstinošas
nodarbībām programmēšanā. Tādiem ir
jāsarunā ar administrāciju pa tel.
67336035, 26428902.
Pirmajiem semestriem atlaide 15%!
Apmācība
ar internēta starpniecību.
Šis apmācības veids ir īpaši
ērts tiem, kas dzīvo tālu no Rīgas, kā arī
cilvēkiem ar ierobežotām kustības spējām. Viena
nodarbība ilgst 1-1,5 stundas. Nedēļā notiek 1-2
nodarbības (vakaros). Klasē ir 2-3 skolēni. Tie, kuriem ir
vēlēšanās mācīties ar internēta
starpniecību, var sūtīt pieteikumus uz e-pasta adresi kursi@progmeistars.lv
vai reģistrēties mūsu internēta vietnes sadaļā reflektantiem
> reģistrēšanās testēšanai.
Olimpiāde
IOI’2012.
Ar
labiem panākumiem Latvijas izlasei noslēgusies Vispasaules skolēnu 24.informātikas olimpiāde
IOI'2012, kas no 23.-30.septembrim notika Itālijas
pilsētās Sirmionē un Montekjari.
Latvijas izlases sastāvā bronzas medaļas izcīnīja Siguldas Valsts ģimnāzijas 12.klases skolnieks Ojārs Vilmārs Ratnieksun Rīgas 10.vidusskolas 9.klases skolnieks Aleksejs Popovs. Latvijas izlasē olimpiādē piedalījās arī Rīgas 88.vidusskolas 12.klases skolnieks Nikita Larka un Daugavpils Krievu vidusskolas-liceja absolvents Marks Zeļdes.
No kreisās uz
labo pusi: Ojārs Vilmārs Ratnieks un Aleksejs Popovs.
Eduards Kaļiņičenko uzstājās par IOI mājas lapu, kuru viņš pats izveidoja.
No kreisās uz labo pusi: Marks Zeļdes, Eduards
Kaļiņičenko, Normunds Vilciņš, Mārtiņš
Opmanis, Ojārs Vilmārs Ratnieks,
gids, Rihards Opmaņis,
Aleksejs Popovs, Nikita Larka
Kopumā sacensībās piedalījās 310 dalībnieki no 81 valsts. Tika pasniegtas 26 zelta, 52 sudraba un 77 bronzas medaļas. Ar absolūtu rezultātu - 600 punkti no 600 uzvarēja ASV pārstāvis Džonijs Ho. Vairāku iepriekšējo gadu čempionam - Baltkrievijas brīnumbērnam Genādijam Korotkēvičam šoreiz 588 punkti un absolūtā vērtējumā otrā vieta. Medaļas izcīnīja 61 valsts skolēni. Neoficiālajā komandu vērtējumā vislabākos rezultātus, katra izcīnot pa četrām zelta medaļām, sasniedza Krievijas un Ķīnas komandas.
Baltijas valstu "iekšējā čempionātā" izdevās apsteigt Igaunijas izlasi (viena bronzas medaļa), bet zaudēt Lietuvas izlasei, kuras visi četri dalībnieki izcīnīja medaļas (divas sudraba un divas bronzas).
Ārpus oficiālo sacensību programmas dalībniekiem bija iespēja apmeklēt Eiropas piekto labāko atrakciju parku Gardaland, piedalīties vienas dienas ilgā ekskursijā pa Venēciju un apmeklēt tuvumā esošās mazpilsētas.
Komandu vadītājiem bija iespēja piedalīties Milānā sarīkotajā konferencē "Young talents in Informatics", kurā daudzkārt tika pieminēts Latvijas, kā vienas no labākos rezultātus sasniegušās valsts, vārds. Uz šo konferenci bija uzaicināts un paneļdiskusijā piedalījās iepriekšējās olimpiādes zelta medaļas ieguvējs Eduards Kaļiņičenko. Gan Eduards, gan arī Normunds Vilciņš bija uzaicināti viesu statusā kā sacensībām apstiprināta uzdevuma autori. Sīkāku informāciju (arī video ar Eduarda piedalīšanos) par sacensībām var gūt mietnē www.ioi2012.org.
Komandu sacensībās vadīja LU Matemātikas un informātikas pētnieki Mārtiņš un Rihards Opmaņi. Mārtiņš Opmanis uz trim gadiem tika ievēlēts Vispasaules informātikas olimpiādes starptautiskajā komitejā. Dalībnieku ceļa un apdrošināšanas izdevumus apmaksāja Valsts izglītības satura centrs.
Precīzi nosprausts mērķis un...nedaudz
veiksmes.
Irina Stojan (dzimšanas uzvārds –
Haliulina) un Vadims Stojan. Ģimenes pāris. Mūsu absolventi.
Irina un Vadims atnāca mācīties uz mūsu kursiem,
neskatoties uz to, ka par profesionāliem programmētājiem
kļūt netaisījās. Mēs to zinājām, taču
mācīt šos jaunos cilvēkus bija patīkami. Mēs
cienījām viņu nopietno pieeju mācībām un
jutām viņu cieņu pret mūsu darbu.
I: Kursos iestājos
vasarā pēc 9.klases pabeigšanas, proti, 2000.gada rudenī.
(Dažiem maniem klasesbiedriem izdevās iestāties nedaudz
agrāk, tāpēc par kursiem man jau kaut kas bija zināms un
bija interesanti apskatīties, ko tur īsti māca.) Iestājos,
drīzāk, vispārējā redzesloka paplašināšanai.
Skolā man patika meiteņu humanitārie
priekšmeti – tādi kā literatūra... un patika
informātika: tas ir harizmātiskā un talantīgā
Vladimira Litvinska – skolas pasniedzēja – nopelns. Drīzāk
tā vienkārši ir veiksme.
V: Iestājos 10.klasē,
proti, 2000.gadā. Iestājos ne no pirmās reizes, taču „ja es
ko nolēmu...” Skolā informātikas stundās sākās
programēšana – radās vēlēšanās iedziļināties,
lai gan mani mīļākie priekšmeti bija fizika un
matemātika.
I: Mācījos banku augstskolā. Izvēlējos pēc
principa – lietišķais/nelietišķais, proti,
izvēlējos tā, lai uzreiz pēc skolas būtu vieglāk
iekārtoties darbā un pēc iespējas veiksmīgāk
apvienot darbu ar mācībām. Pamatā tā arī
sanāca. Mācījos vakara nodaļā, uzreiz sāku
strādāt bankā. Nedz mācības, nedz arī darbs pa
tiešo ar programmēšanu nav saistīti, taču iemaņas
un zināšanas, bez šaubām, palīdzēja, lai gan
netiešā veidā. Ar datoriem
man ir ļoti siltas attiecības, kursi neļāva man kļūt par pārāk maigu humanitāru
būtni (Mums liekas, ka Ira nekad nebija pārāk maiga
būtne. Mērķtiecīga, atbildīga, prātīga – tas
gan. Red.)
V: Pēc skolas iestājos Rīgas Tehniskajā universitātē
Elektronikas un telekomunikāciju fakultātē. Paralēli
pabeidzu Banku augstskolas vakara nodaļu. Kursos gūtās
iemaņas palīdzēja apgūt manas inženiera
specialitātes pamatpriekšmetus. Universitātē ar
programmēšanu es tieši nenodarbojos, taču uzdevuma
uzstādīšanas noteikumus un tā risināšanas
metodes, ko apguvu kursos, izmantoju bieži.
Kuri no jūsu mācību iestādēs studētajiem
kursiem ir īpaši vērtīgi pēc to pielietošanas
darbā?
I: Uzreiz, kad paralēli mācībām
parādījās darbs, protams, noderēja visi ar finansēm
saistītie kursi: grāmatvedības pamati, mikroekonomika,
finanšu analīze. Banku grāmatvedība, protams, ir nedaudz
specifiska, taču tāpēc arī interesantāka.
Vēlāk visinteresantākie (un laikam arī
noderīgākie) man šķita kursi par finanšu tirgiem un
risku vadību. Darba specifikas ietekme.
V: Nevaru izšķirt vērtīgākos vai mazāk
vērtīgos priekšmetus abās savās
universitātēs. Kopumā visi priekšmeti atstāja
pēdas manā pasaules uztverē profesionālajā
nozīmē. Bija priekšmeti, kurus bija grūti apgūt –
nācās cīnīties ar sevi (un savu slinkumu), lai kaut kas
sanāktu. Bija arī priekšmeti, kurus vienkārši
vajadzēja nokārtot. Ar laiku izveidojās mērķu
noteikšanas sistēma, vēlāk – plānošanas
sistēma, tad – to sasniegšanas metožu sistēma. Taču
apstākļi mainās – tehnoloģijas nestāv uz vietas un
tas, par ko man stāstīja lekcijās kā par tālu
nākotni, jau nešķiet tik nesasniedzams. Tāpēc
darbā nepieciešamās zinātnes es apgūstu un apgūšu
līdz savas karjeras beigām.
Protams,
universitāte sniedz zināšanas, taču laba izglītība
– nav absolūta veiksmīga karjeras izaugsmes garantija, lai arī
tai ir būtiska nozīme. Drīzāk, te ir vajadzīga
precīza mērķu nospraušana un kritiska domāšana,
kā arī... nedaudz veiksmes.
Jūs mācījāties kopā vienā
klasē, vienā grupā – pie mums, vienā grupā Banku
augstskolā?
I, V: Mēs esam pazīstami
kopš skolas laikiem – kopš mācību sākuma kursos (Vadims
pārgāja Irinas skolā, uzsākot mācības
desmitajā klasē.) Kursos, lai arī saraksts ne vienmēr
sakrita, sākām kopā
pavadīt laiku. Banku augstskolā mācījāmies kopā.
Oficiāli esam precējušies nedaudz mazāk par gadu.
Ar ko jūs tagad nodarbojaties? Varbūt pāris vārdu par profesiju.
I: Mācoties pirmajā kursā, iekārtojos un līdz
šim brīdim strādāju bankā. Nomainīju
vairākas darba vietas, pēdējos 8 gadus nodarbojos ar starpbanku
attiecībām. Darbs patīk, piemēram, ar to, ka starpbanku
attiecības lielā mērā ir starptautiskā banku sadarbība. Man tagad ir tuvi
kolēģi visā pasaulē. Sakarā ar „starptautiskumu”,
vienreiz biju stažēties mazā bankā Lihtenšteinā,
man bija iespēja salīdzināt, kā „tur” un kā „te, pie
mums”. „Tur” – ērtāk, bet „te, pie mums”, varbūt
interesantāk, vairāk nestandarta situāciju
V: Mācoties pēdējos kursos
universitātē, maģistratūrā, sāku
strādāt celtniecībā. Izgāju ceļu sākot no
montāžas darbu strādnieka līdz elektriskas,
automatizācijas un sakaru sistēmu projekta vadītājam.
Piedalījos lielos aprīkojuma montāžas un
iestatīšanas projektos Rīgā. Svarīgākais projekts
bija tirdzniecības-izklaides centra „Rīga Plaza” BMS sistēmas
(building management system) izbūve. Tolaik nācās nodarboties ar
rūpniecības mikrokontrolieru programmēšanu un
ventilācijas sistēmu iestatīšanu. Bieži atcerējos
mainīgo piešķiršanas programmēšanas valodā
Pascal analoģiju. Tikai burtu vietā es aprakstīju sensorus un elektropiedziņas.
Tai pat laikā algoritmu vadības un sastādīšanas
metodes nemainījās. Tiesa, kļūdas cena, trasējot
mikrokontrolieru programmas, ir augstāka – aprīkojums stipri
dārgs.
Rezultātā mani ielūdza īstenot projektus ārzemēs. Piedalījos liela tirdzniecības centra būvniecībā Kairā. Pārsvarā dalījos elektro-mehānisko sistēmu uzbūves pieredzē. Piedalījos arī energoapgādes un Tehnoloģisko procesu Vadības Sistēmu Automātikas montāžā Krievijā, korporācijas „Òðàíñíåôòü” naftas bāzē Ustj-Lugas ostā. Šobrīd kopā ar kolēģiem gatavojamies elektromontāžas darbu projekta īstenošanai Stokholmā.
Pabeidzot Progmeistara
pamatsemestrus es sapratu, ka programmēšana klasiskā
izpratnē nav īsti tas, ar ko
es esmu gatavs nodarboties. Tomēr, atskatoties atpakaļ, es saprotu,
ka ieguvu daudz zināšanu, kuras pielietoju praksē. Mana pieeja
tehnikai, kā uzdevumam, mainījās. Daudzējādā
ziņā tu instinktīvi saproti, no kuras puses pieiet kaut kam
jaunam. Atbilstoši - tērē mazāk laika. Vadība
ļoti ātri redz „svaigu” pieeju un karjeras izaugsme nav ilgi
jāgaida.
Gribētos novēlēt
audzēkņiem, lai viņiem vienmēr būtu mērķis.
Vai nu dzīve vai, rakstot moduli programmai. Kad saproti, kur ir
jānonāk rezultātā, tērē mazāk spēka un
laika mērķa sasniegšanai.
Jūsu aizraušanās.
Hobiji mūsu ģimenē ir dažādi.
I: Es spēlēju tenisu un izšuju krustdūrienā.
V: Man patīk skvošs un buru jahtas. Jahtas tagad patīk visai
mūsu ģimenei. Viena no Jūrmalas jahtkluba komandu
sastāvā piedalos regatēs Baltijā.
Jums jau daudz kas ir sanācis un mēs esam
pārliecināti, ka viss sanāks arī turpmāk.
Septiņas pēdas zem ķīļa!
Paldies par interviju.